Вашият всекидневник за новини & анализи, като никой друг

Защо Българската Православна Църква блокира Всеправославния събор ?

в България


На 3 юни Синодът на БПЦ официално заяви, че делегацията на Българската православна църква няма да участва на Всеправославния събор. Съгласно приетите правила за работата на този форум, ако една поместна православна църква откаже да присъства или не подпише неговите заключителни документи, решенията на Всеправославния събор са невалидни, което означава, че той не се е състоял.

Българската патриаршия не е единствената, която има резерви към Всеправославния събор – своите мотивирани позиции срещу недомислията и неуредиците на събора изказаха почти всички поместни църкви.

Можем да очакваме  отказ от участие в събора да започнат да заявяват и други църкви. Руската патриаршия вече даде сигнал. На 3 юни вечерта на сайта й се появи съобщение според което при обсъждането на проекто-документите за Всеправославния събор били постъпили съществени поправки от страна на Грузинската, Сръбската, Българската и Еладската църкви, и Върховната управа на Света гора, които в „ голяма степен са в съзвучие с предложенията на Руската църква, изискващи намирането на общоправославен консенсус”. Московският патриарх предлага свикването на извънредно предсъборно съвещание за изглаждане на възникналите противоречия. А това означава отлагане на Всеправославния събор.

Съвсем правилно БПЦ отхвърли деспотизма на Цариградския патриарх Вартоломей.  Вартоломей се нуждаеше и от православен цар. При  липсата на византийски василевси, такава роля щеше да играе нашия непомазан „на царство” Симеон,който ще се наложи също да отсъства от Всеправославния събор,дори Вартоломей да реши все пак да го проведе.

Много радващ е канския рев вопли и сълзи,които се леят в соросоидните и проамерикански медии и от антибългарски екземпляри срещу решението на Светия синод.

Така те само доказват правилността на позицията на БПЦ.

Особено яростен е и обсебелият и БНТ по църковни въпроси Горан Благоев в нападките срещу Светия Синод и изпадащ дори в този случай в истерично русофобство.

Вартоломей  при последното си посещение в България се държа супер нагло.

Той отдавна се опитва да постави на междуцърковна дискусия въпроса за поведението на Българската патриаршия и оспорва автокефалната ни църква.

Помним и трагикомичното посещение на Вартоломей I в София, обосновано с намерението на Стефан Воденичаров да му връчи почетно звание „доктор хонорис кауза“ от името на БАН.

Напрежението около визитата на Вартоломей се оказа параван за издигнатата и провалена след скандала президентска кандидатура на виновник No.1 – председателя на БАН акад. Стефан Воденичаров.

По обясними антируски и „атлантически причини“ поканата към Вартоломей беше „изработена“ зад гърба на БПЦ.

А защитата на Вартоломей,след развихрилият се скандал,от видния протестър Калин Янакиев, разсея всякакви съмнения,чия дълга ръка дърпа конците.

Дали е само от Козяк,не знам.

Вселенският патриарх няма право да идва у нас без покана на Светия синод,който не можеше да откаже поканата, без да предизвика скандал.

Светият Синод преди скандала,се опитваше да балансира между интересите на Константинополската и Московската църква.

Единствен Митрополит Николай тогава в разгара на скандала,прояви доблест и смелост да каже истината: „Църквата беше принудена да покани Вартоломей, инициаторите имаха политически цели.От Синода за изпратили информация преди визитата до Президентството за някои „открити въпроси“, но тя не е била взета предвид.“

Изпратихме Вартоломей с викове “Недостоен” през ноември 2015,а орденът му  е скандален.Тогава премиерът направи добре, че не го прие и запази честта и достойнството на България.

С викове “Недостоен”, произнесени на гръцки език, миряни, духовници и общественици изпратиха  Вартоломей I. Безпрецедентното изпращане на владика от такъв ранг бе заради исканията му България да върне на Гърция реликви и заради отношението му към независимостта на Българската православна църква.
Църковните среди поискаха Плевнелиев да обясни защо и с какви точно мотиви е наградил Вартоломей точно със Стара планина първа степен с позорния президентски указ.

В началото на 2016 година в „Шамбези“, бе постигнато съгласие Всеправославният събор най-сетне да бъде свикан. Бе решено това да стане на 18 юни в Богословската академия на о-в Крит под председателството на Цариградския патриарх Вартоломей.

По стара традиция,без никакво логично и правно основание, главата на тази църква е смятан за пръв между равни в православния свят и традициите от преди 1000 години  предвиждат той да свиква,но не и да и оглавява подобни форуми.

Московската патриаршия предлагаше преразпределение не по древност, а по численост.Така руският патриарх Кирил иска да получи първенство сред всичките 14 автокефални православни църкви.

В православния свят нямаше илюзии, че Всеправославният събор ще протече безпроблемно и при подписването на предсъборния документ през януари т.г. главите на поместните православни църкви решиха  да не бъдат обсъждани две взривоопасни теми:

– По начина, по който се провъзгласява автокефалия (църковна независимост), който засяга статута на все още непризнатата Македонска архиепископия.

– Въпросът за (диптихите), редът по който се определя историческото старшинство на една поместна православна църква.

– От дневния ред бе свален  календарния въпрос – приемането от всички поместни православни църкви на един календарен стил, вместо съществуващите понастоящем два, стар Юлиански и нов Грегориански.

С приближаването на Всеправославният събор критики към непоносимия в последно време Вартоломей се увеличиха. Голямо недоволство,предизвика темата за отношенията на православните църкви с останалия християнски свят. Представители на поместни църкви и на част от атонското монашество обвиниха  патриарх Вартоломей, че чрез Всеправославния събор подготвя нова уния с папата и завиха, че икуменизмът,движението за единство на християните от различни изповедания е „всеерес” и трябва да бъде осъден категорично, вместо православието да развива диалога с католици и протестанти.

Светия синод на  21 април:: „Освен Светата Православна църква не съществуват други църкви, а единствено ереси и разколи, и да се наричат последните „църкви” е богословски, догматически и канонически напълно погрешно”. Архиереите настояха тяхното виждане срещу диалога с останалия християнски свят да залегне в решенията на Всеправославния събор.

Сред православните съществуват устойчиви подозрения, че има опит да се променят или дори да отмени някои канонични правила на Църквата.

Православни християни от РПЦ предупреждават срещу опасен диалог с евреите,  с лица от еврейски националност, искрено изповядващи юдаизма.

Ще съсипят ли гей-браковете Православната църква?

Истанбулският Патриарх Вартоломей се разтревожил,че вече няма да го споменават като първи сред равни.

Мотивите за решението са възникналите несъгласия по някои от вече одобрените текстове за Събора от страна на поместните църкви, предложеното разположение на духовните водачи на Поместните православни църкви в залата, предвидена за провеждане на заседанията на Събора,което нарушава принципа на равнопоставеност на главите на автокефалните православни църкви.

Българската православна църква и Светият синод бойкотират ВСЕПРАВОСЛАВНИЯ СЪБОР (16 – 26 юни 2016 г., о-в Крит).

Автор: Йордан Халачев
Източник: Уphalachev

 

 

loading...

Последни от България

И така всичко е ясно?

Помните ли? Преди изборите за президент НС скалъпи нова „Временна анкетна комисия
Отиди Горе